fredag, november 07, 2008

Biscotti.

Rör 100g margarin, 1,5 dl brun farin med rivet skal av en apelsin mjukt och poröst i en skål.
Rör ner två ägg. Ett i taget.
Blanda 5 dl vetemjöl med 0,5 dl mandel, 75g hackad god choklad, 1,5 tsk bakpulver. Rör ner de här torra ingredienserna i smeten.
Arbeta ihop till en deg.
Dela degen i 3 delar och rulla ut längder på en plåt.
Jag brukar platta till längderna lite lätt.
Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 12 minuter i 200 grader.
Skär längderna i sneda bitar ca 2 cm breda.
Sätt in dem i ugnen igen med ena snittytan upp och grädda i ca 10 minuter. (Vänd efter halva tiden så att andra snittytan gräddas. Ungefär 5 min på varje sida)

Varsågoda! Det här var bara jag som smygstartade lite på julen.....det här kan vara en trevlig sak att ta med sig när man ska gå på glöggparty eller nåt adventsfika.

37 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jättefin present och jättegoda skorpor!!

UllaMona sa...

Tack för tipset! Jag ska prova att baka dessa kakor/skorpor, jättefint att ta med sig som present.
Trevlig Helg
Kram

Tankevågor sa...

Eva - Det brukar vara roligt att få en sån här burk som present.



Ullamona - Prova dem! De är jättegoda. Trevlig helg! Kram

mossfolk sa...

Det både lät och såg gott ut. Tackar för tipset, det ska genast skrivas ner i lilla receptboken!

Annika sa...

HEY!!
Där har du ju ditt bidrag till fredagstemat som ju är godis!!
Tycker du ska haka på!

Kan tänka mig att dom smakar så gott!!

KRAMAR!!

Tankevågor sa...

Mossfolk - De är både goda och så lätta att baka också.



Annika - Blev lite sugen på det när jag såg månadens teman...men vi får se.
KRAMAR

Bloggblad sa...

Tack för receptet. Jag har prövat en gång för flera år sen (tror nog att jag bloggade om det, kanske?) när jag tappade plåten på väg ut från ugnen och alltihop vände på väg ner mot golvet... Lite väl platta skorpor blev det, men helt ätbara... Har inte vågat pröva sen dess...

Tankevågor sa...

Bloggblad - Aj aj....inte jonglera med varma plåtar! Huvudsaken är väl att det blir gott....inte så noga hur de ser ut.

anna of sweden sa...

Så fint! Perfekt "värdinnepresent"!
Trevlig helg!

Eleonora sa...

Dina Biscotti ser då minsann jättegoda ut. Kanske man vågar sig på ett försök närmare jul. Ha det gott till helgen. Kram på dig.

Lallis - liv och leverne sa...

MMMmmm.. så gpttigt:)
Och vad glad man blir över en sådan persent!
Kram Lallis

Sofie sa...

Mmm.. låter smaskigt! Detta vill jag absolut prova! Trevlig helg. =)

Det Mörka Hotet sa...

Åh, TACK så väldigt mycket!

Jag älskar verkligen biscotti och har aldrig tänkt tanken att själv baka till dessa: tack för tipset och trevlig helg på dig!

Elisabet. sa...

Det ser jättegott ut .., och vackert med det röda bandet!

Fast .., jag tycker ju bäst om bondkakor.

Förstås.

Batbut sa...

Då beställer jag två omgångar tack, med personlig leverans lagom till advent. Jag kan stå för glöggen :-)

Mildamakter sa...

Mmmm, jag kan nästan känna doften ända hit. Tack för receptet, det kommer att komma till användning :o)

Tankevågor sa...

Anna of Sweden - Visst kan man väl bli glad över en sån burk eller hur. Ha en trevlig helg du med!



Eleonora - Ja de här blir goda. Prova att göra dem du! Ha det gott du med! Kram



Lallis - Visst är det gott med Biscotti. Trevlig helg Lallis!Kram



Sofie - Prova att göra dem! Det är så enkelt och de håller sig länge om man mot förmodan inte skulle äta upp dem. ;-)
Trevlig helg!



DMH - Samuel, de här är perfekta att göra tillsammans med tjejerna dina! Om man inte vill ha choklad i kan man utesluta det....hm...men det är så gott med chokladbitarna och apelsinen i hop med mandeln. Glöm inte fota tjejerna och dig när ni bakar så vi får se lite "hemma-hos-DMH" Please! Trevlig helg!



Elisabet - De ÄR jättegoda och ganska "bonniga" ;-) Du kan väl tipsa PV om att baka dem under tiden du jobbar ditt långa pass?



Batbut - Låter som en mycket trevlig idé! :-))



Mildamakter - Vad bra! Prova dem! Det är superenkelt! :-)

Hedgren sa...

Recept sparat! Ska prova att baka dem utan mandel (allergisk)och ta solrosfrön i stället. Det ska säkert gå bra.

Anonym sa...

Låter inspirerande!

Tankevågor sa...

Hedgren - Det går säkert jättebra och solrosfrön är så gott! Lycka till!
Hur går det med dopklänningen? Har du börjat än?



Gunilla - Kul att du tycker det! Prova dem någon gång, de är lätta att göra!

Humlan sa...

Mums!
Hembakat är verkligen perfekta presenter!

Hedgren sa...

Yes! Idag har jag börjat så smått! Vill inte ha den öppen hela vägen bak (som mönstret) och vill också sy i ett foder också som inte ingår(så vi kan brodera in namn och datum)så det har varit en hel del funderande också. Men det känns bra hittills!

Klimakteriehäxan sa...

mmmmm så gott!

JULIEK sa...

Ååååå det så godt ut : )

Villa Nian sa...

Så fint det ser ut! Jag hade blivit superglad för en sån present :-). Kanske borde jag försöka göra det där själv...men just nu känns det som om jag har en massa annat att göra :-)

stella sweden sa...

Om du bakar de åt mig så ska jag bjuda dig på en båttur med lilla ssrs-båten när (om) du kommer hit i sommar!

Tankevågor sa...

Humlan - Ska det vara en fruktkaka till jul eller beställer du nåt annat? Du vet att Roxy levererar vad du vill på sina promenader. ;-)



Hedgren - Det låter klokt att sätta i foder och vad fint med namnen!! :-)
Det blir väl bild?



K-häxan - Mmmm... försvinnande goda
är de.



Julie - Prova att baka dem! Lätt som en plätt!



Husett - Klart du har en massa annat att göra men de här går fort. De kan du göra under tiden du målar en vägg. De blir färdiga före väggen. ;-)


Stella - :-)) YES!!! Du vet att jag älskar båtturer.

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha: ja, baka dem lär vi nog göra men vi får se hur det blir med bilddokumenterandet - döttrarna blir svårare och svårare att få med på bild! :-)

Tankevågor sa...

DMH - Men låt dem hålla i kameran och var med på bilden själv! Det blir ju så bra när de gör det! Duktiga tjejer som de är! :-)

Unknown sa...

Vill ha vill ha vill ha

tjatigt eller????
Oskar skrek direkt att det där måste vi baka. Ok, det är bara att ladda under veckan. Hinner inte idag.

Mår du bättre???

P o k

Anita sa...

Tack för receptet! Sparat. Det ska jag göra till 1:a Advent.

Ha det gott!

Tankevågor sa...

Rosvik - Klart ni ska baka dem! De är jättelätta för killarna att fixa. Jag är inte hundra men jag går i morgon ändå. Kram kram



Smulan - Varsågod! Lycka till med baket! Tänk att det snart är första advent! :-))

Anonym sa...

Hoppas du har kryat på dig i helgen!
Tack för det läckra receptet, dessa skorpor känner jag för att prova!
Kram

Stina sa...

Nämen åhhh, vad gott! Jag kan känna doft och smak ända hit.:-) Kram

Tankevågor sa...

Marskatten - Tyvärr har hostan och förkylningen inte blivit så mycket bättre. Trodde ett tag att jag skulle gå till jobbet efter helgen. Men det gick ju inte alls.
Kram på dig.




Stina-hemma på landet - Härligt! Här känner jag ingenting pga snuvan och hostan! ;-)
Kram

Humlan sa...

Ojoj, ska jag bestämma mig nu också!?! ;-)

Tankevågor sa...

Humlan kära vän - Du mailar en beställning 5 arbetsdagar innan du vill ha leverans så det är gott om tid. ;-)
KRAM