tisdag, augusti 01, 2006

Kanske ska öppna antikhandel?

Nu har jag kartonger och antika gamla möbler från svärmorshemmet här överallt i lägenheten. Här handlar det inte bara om beslut om var skåpet ska stå. Det handlar om ifall det ska säljas eller fraktas ut till ön eller förvaras i något hyrförråd tills tankarna klarnat. En hel del tavlor vill jag sälja och köpa andra för. Men det svåra och långdragna i detta är att man måste ta reda på vad allt är värt så att man kan sätta ett pris. Är det nån som vet var man bäst hittar konstnärers verk på webben och kan få en uppfattning? Det är också mycket mätande med tumstock och måttband. Vi kan ju inte frakta ut ett stort skåp till ön och sen upptäcker jag att nej det passar nog inte, vi får ta tillbaka det till stan. Då tror jag att min annars så otroligt lugna och tålmodiga man blir lite trött på mig.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte lätt att veta vad som ska vara kvar och inte. Allt vill man inte spara..men mycket.
Vi har gjort det enkelt för oss och bett auktionsfirmor hämtat allt som vi inte kunde eller ville ha kvar. Vet när pappa gick bort och min bror och jag skulle titta igenom hans saker. Han hade en bl.a en ful urna som ingen av oss ville ha.
När vi sedan fick papperna från auktionsfirman där allt var uppspecat så hade den gått för över 4000:- kronor. Så mycket visste vi. Det som gör ont i mig fortfarande var att jag visste att pappa ville att jag skulle ha hans guldring. Den hittade vi aldrig när vi plockade bland hans saker. Men efter auktionen stod den med på listan. Vi försökte få tag i den som hade köpt den men det var ingen vanlig uppköpare så dom kunde tyvärr inte hjälpa mig med det. Antagligen satt ringen på pappas skrivbordslampa. Den var av mässing och själva ställningen där lampan satt stack upp en liten bit ovanför kupan. Det är det enda stället som vi kom på efteråt skulle ha passat att placera ringen på.

Tankevågor sa...

Gunnel - Åh, vad trist med ringen! Du skulle verkligen fått tillbaka den tycker man. Visst är det svårt att veta vad saker är värda. En hel del vet man ju och kan ha en aning om. Men den där urnan är ju ett exempel på vad man kan missa.

Fria Foten sa...

Gå in på Tradera vet ja..och sälj.

Humlan sa...

Svårt det där med värde, auktionsfirmorna kanske vet (eller vill dom bara har kunder och vill värdera själva?). Jag skulle inte sälja på Tradera, risken är stor att man inte får ut värdet på större/"finare" saker. Och man måste ju veta lite om värdet för att kunna lägga ett vettigt utropspris också, så på något sätt måste man ju få sakerna värderade.
Ska höra mig för lite, om jag får något vettigt tips så hör jag av mig!

Humlan sa...

P.s. Är det jag som har missat ditt inlägg, eller har du konstig klocka?
... eller började du skriva detta i tisdags och publicerade det nu? Isf är det blogger som är knasig!

Tankevågor sa...

Flaxa - Har varit inne på Tradera och de verkar överbelamrade av grejer som säljs. Men en del kan vi nog få iväg där. Framför allt det som inte är så värdefullt.

Humlan - Tror som du att man inte får ut rätt pris för det mer "värdefulla" på Tradera. Jättebra om du får nys om hur man bäst ska gå tillväga. Jag kollar också.
JA, jag började skriva detta i tisdags men publicierade idag. Jag fattar inte varför det då står fel? Jättesnurrigt. Måste gå in på blogger och kolla. Måste väl gå att skriva innan och publicera och ändå få datumet som inlägget läggs in? Vad gör jag för fel?

Humlan sa...

Vet inte, men jag har sett att man inte längre kan ändra klockslaget när man skriver inlägg. Ibland tar det ju lite tid innan man är klar (telefonsamtal t ex) och då ändrade jag klockslaget förut, numera kan man inte det.
Löser du problemet, så får du berätta hur! :-)

Tankevågor sa...

Humlan - Tröttsamt.....fortsättning följer när jag kollat lite mer....

Anonym sa...

När det gäller tavlor,syster lilla, har du Claes Moser som bor i Vaxholm där är du ju ibland,
säj till när du öppnat antikhandeln numera jobbar jag mest ideellt.
Vilken stor båt ska du åka?

Tankevågor sa...

Syster yster - Jag säger till. Du kan med all säkerhet tillföra en hel del till den antikhandeln på många vis. Smsar om båten. Kram