lördag, maj 16, 2009

Sommarlivet i sikte.....

Klicka upp och kika in!

Det här fönstret finns längs en av mina favoritpromenader med hunden. Man kan hitta det på en av Stockholms minsta öar. Visst är det fint? Jag brukar fantisera om vilka som bor där. Sådär gör jag jämt vet ni ju. Fantiserar ihop människor och öden och låter dem bo där inne.

I går var det en vacker kväll i Stockholm. Vacker men lite för kyligt för att det skulle vara skönt att sitta ute. Vi var vid Wasahamnen på Djurgården och spanade in gästhamnen där. Men där satt såklart båtägare i sina båtar och åt middag och drack vin. Det såg riktigt mysigt ut. Man fick en känsla av att sommarlivet hade börjat.

Hit kan vi åka från lilla ön ute i skärgården och lägga till, om vi skulle vilja åka ända in till stan någon gång alltså. Den här gästhamnen brukar visserligen vara välbesökt på sommaren av båtar från hela Sverige och från alla möjliga håll i Europa. Men någon gång skulle det vara lite roligt att ta båten in till stan en kväll och sova över och sen åka tillbaka igen på morgonen.

28 kommentarer:

Lena sa...

Nu är det allt inom synhåll, sommarlivet. Jag såg på mina jagade kollegor igår att de ser ljuset i tunneln.
Det låter så mysigt att kunna ta båten till stan.
Här skiner solen och det är verkligen vackert ute, men kallt i vinden.

Stina sa...

Vad härligt! Du får se fram emot värmen så ni får fara ut till ön.:-)
Kramis

Tankevågor sa...

Panter - Ja du vet ju hur det är i skolvärlden! Maj är en hektisk månad men man börjar räkna ned.
Här lyser solen också och det är mycket varmare än igår. :-)



Stina-hemma på landet - Ja nu får det bli ordentligt varmt snart. Ön blir det nästa vecka.
Kram

Bloggblad sa...

Det ÄR nåt visst det där med båtar. Maken längtar och trängtar sen många år, jag tycker att han ska köpa sig en båt - så fort jag fått ett nytt kök... :)

Men i väntan på det, brukar vi gå nere vid kanalens gästhamn och njuta - eller åka ut till kusten och drömma där.

Humlan sa...

Visst är det roligt att fundera över vem som bor bakom ett fönster eller en dörr ...eller på en av husbåtarna längs Stockholms kajer.
Jag går också gärna och tittar på båtarna, känner doften av saltvatten och längtar. För längtan finns ju här även om man varken har båt eller ö.
Visst var kvällen fin men *burr* så kall! Det syns inte på din fina bild. ;-)

Tankevågor sa...

Bloggblad - Måste det bli kök FÖRE båten? ;-) Finns det båtplatser i kanalen som ni skulle kunna ha båten i också? Eller är det bara "gästplatser" det med? Klart ni ska ha en båt! :-)



Humlan - Ja, så där går jag och fantiserar och funderar ofta. Nej fy vad kallt det var igår kväll! Men i gästhamnen satt de i sina båtar och åt middag...då slog sommarlängtan till ordentligt i mig. Kramar

Sabina sa...

Härligt med sommar å sol, håller med om att det var lite kyligt dock igår kväll. Jag var i Stockholm jag med åt middag med mamma och en godvän, trevligt.
Kramkram

Annika sa...

PRECIS så där håller jag på också---fantiserar ihop historier om vem som bor bakom fösnter och dörrar. Det är faktiskt lite roligt!
Det fönstret du har på bild ser helt underbart UT!!
VEM skulle inte vilja bo där??
Där bor ngn som älskar havet...

Ja, klart ni ska ta båten in till ngn brygga i Sthlm och stanna över natten. Hur mysigt vore inte det på en skala??

Kramar!!!

Bettankax sa...

Här är en till som fantiserar så det står härliga till. Å man kan hitta på precis vad man vill(ooops här blev det rim).
Ibland önskar jag att jag bodde i Stockholm. Speciellt när jag ser dina bilder förstås!

Tankevågor sa...

Sabina - Vad mysigt att ni var ute och åt! Men visst längtar man efter de där VARMA kvällarna nu! Ha en fortsatt skön helg! Kraaaaaam



Annika - Ja visst är det lite kul att fantisera ihop vem som bor innanför fönster osv. Jag tror som du att de där tycker om havet, båtar och det livet.Skulle gärna bo där jag också.
Ja någon gång ska vi ta båten in till stan...sitta ute på något trevligt ställe på kvällen och sen sova över i båten och åka hem till ön igen på morgonen. :-)
Tror det kan vara mysigt. KRAMAR i massor.



Bettankax - Du också! Vad kul! Då är jag i gott sällskap med mina fantasier! Kul att du tycker om mina bilder...det blir jag så glad över. :-)

Unknown sa...

Nice! Idag åker vi till Vaxholm.
Dina bilder är så inspirerande. Letade mig fram till ett inlägg du har från Vaxholm och då ville svärmor dit. Det blir båten tur och retur.

Ha det gott , igelkott. puss kram

Eleonora sa...

Den där drömturen får ni nog göra nu innan alla båtturister vill komma till hamnen.

Vacker och skarp bild!!

Skön söndag och ha det gott!

Inkan© sa...

Underbara foton - ja Stockholm är nog som vackrast just nu. Så skirt grönt och blommor överallt och människor som ler.
Syrenen har börjat blomma!

Sabina sa...

Ville bara säga att det inte var jag och min mamma på bilden=)
Utan det var mamma och kompisBettan;) Men kul att du tyckte dom var lika=) Det var ju inte så lätt att veta då jag inte skrev några namn, men nu är det ordnat.
Kramkram

Klimakteriehäxan sa...

Jag blir jättesugen på din ö!!!! Verkar så himla mysigt! (skyll dig själv, det är du som står för marknadsföringen med alla fina foton, snart kommer vi allihop!
:-D)

Johnny sa...

Du är bra på att få en att "resa iväg" du:-)

mossfolk sa...

Där i hamnen skulle jag kunna tänka mig att gå runt och titta på alla båtarna...
Och precis så gör jag med, fantiserar ihop människors öden. Både när jag ser hus, trädgårdar, folk på gatan och gravar :)

Elisabet. sa...

Den bilden skulle PV se. Han ska segla under fyra veckor i sommar, då, när jag arbetar som mest .-)

Mest i Bohuslän, tror jag.
(jag arbetar här, förstås ..)

Elisabet. sa...

ps. Är man liten nyfiken av sig och gärna tittar in .., då är det perfekt att bo i Ystad.

Här vimlar det av små gatuhus med perfekt snegla-in-genom-fönstret-höjd!

Bäst är det i december. Ds.

Sara sa...

Det måste vara riktigt små människor om de ska bo på det där lilla skeppet som syns i fönstret!

Jag brukar också fantisera om allt möjligt själv. När jag var barn och lekte anden-i-glaset så brukade jag ibland fantisera om hur den där anden såg ut. Ofta hände ju ingenting när vi försökte framkalla anden och då tänkte jag att det var på grund av att anden var för liten för att kunna röra glaset över bordet. Jag föreställde mig att min ande-i-glaset var en pytteliten genomskinlig smurf som var fast inuti glaset och förgäves försökte knuffa det framåt.

Christina sa...

Jag fantiserar ständigt och jämt om människor som jag inte vet något om, men får en länk till...
Alltid lika roligt...och detsamma gäller dina bilder :)

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm så härliga bilder:)
Kram Lallis

Fruntimret sa...

Oh... jag vill också bo vid havet... NU! Inte vänta till typ nästa år.

Fast någon båt vill jag inte ha.

Kesu sa...

Åh, den bilden och det fönstret kickar igång fantasin hos mig också! Vem? vad? Och så vidare.

Tidigare hade jag en stor, hög, gammal och gul träkåk som granne. Jag gick förbi fönstren ofta och funderade och funderade. Visste bara att det var omgjort till hyreshus och undrade hur det såg ut hemma hos dom som hade den gamla glasverandan på tredje våningen Där hängde ofta fina små barnkläder. Köket på första våningen såg hur inbjudande ut som helst med pelargoner och stora arbetsytor.

Så en dag var det visning av alla lght i huset och jag pilade dit. Häpp, vad besviken jag blev då. Världens tristaste utrymmen gömde sig bakom de fantastiska träväggarna. Än idag undrar jag vad som fick mig att tycka så mycket om det lilla jag såg.

Har jag slutat fantisera om inredningar och invånare för det? No way!

Eleonora sa...

Bästa hälsningar och kram

Tankevågor sa...

Rosvik - Vad roligt att ni kom iväg till Vaxholm och med båt också! :-)
Det är en härlig sjöresa! Vad tyckte släkten från Norrland om skärgårdsturen?
Ha det gott nu i helgen!
Puss och kram!



Eleonora - Antagligen har du rätt i det. Det brukar vara fullt i den där hamnen på sommaren. Men då är det bra att inte ha någon jättestor och vräkig båt. Vilket vi inte har. :-)
Kram



Inkan - Jag håller med dig. NU är den här staden så otroligt vacker. Allt blommar för fullt och man vill bara vara utomhus hela tiden. :-)



Sabina igen - Som jag skrev på din blogg såg jag faktiskt att det var din mamma och kompisen. Men du och mammsen är verkligen lika! :-))
KRAAAAM



K-häxan - :-D Vilken idé! Tänk en bloggträff ute på lilla skäret! Du har i alla fall nära till vattnet för att kliva i en båt som kan ta dig ut i skärgården.




Johnny - Åh tack! Jag är så glad när du tar dig hit!



Mossfolk - Gör det om du kommer till stan igen snart! :-) Det är fint där nere i hamnen. Ja jag minns när du skrev om när du gick på en kyrkogård och läste på gravstenarna en gång.



Elisabet - Ska du inte vara med och segla??
Att du tycker om fönster vet vi ju. Visst är det lätt att få igång fantasin och fundera kring människorna som bor där inne. Det är likadant med balkonger för mig.




Sara - Ha ha ha! Stackars lilla Smurf-ande! Inte mycket ork där inte! Jag måste höra mer om den där leken någon gång. Jag läste just ut Mio min Mio för min klass.
I den börjar handlnigen med att Bo Vilhem Olsson sitter på en parkbänk i Tegnerlunden och hittar en ande i en gammal pilsnerflaska.
Barnen satt som tända ljus och tyckte hela boken var såååå spännande. :-)



Christina - Visst är det rolig och så kul att vi är flera som håller på så här. :-)




Lallis - Roligt att du tycker om dem! :-))



Fruntimret - :-)) Ja VID havet då....inte på en ö med hav runtomkring alltså för då måste det ju till en båt!



Kesu - Tänk att det kanske är så att vissa fantasier bara ska få fortsätta att vara just det. Fantasier alltså! :-)
Om du inte hade gått in i huset hade dina bilder blivit kvar i huvudet. Men jag skulle säkert också tagit chansen att se det inuti. :-)

På den lilla ö jag är uppvuxen som barn så fanns ett stort, fint, gammalt hus i mycket speciell stil. Det hade ett vackert namn också och jag drömde alltid som liten att få se det inuti. Jag passerade det varje dag till och från skolan. Med tanke på vad du skrev så kanske det var bra att det aldrig blev av. ;-)
Härlig kommentar Kesu!

Tankevågor sa...

Eleonora - Tack! Ha det gott i helgen! Kram

UllaMona sa...

Så härligt det låter med båtar och skärgårdsliv...jag älskar att sitta vid havet och låta blicken vila, gissar att hav och skärgård ger samma känsla som fjällen.

Kram