onsdag, maj 19, 2010

Grönt är skönt.

Grönt är verkligen skönt.....det är nog min favoritfärg just nu.

Nu grönskar det i snabb takt här. Varma och soliga dagar har satt fart på våren och några dagar har vi haft riktig sommarkänsla. Häggen har slagit ut och syrenerna har stora knoppar.
Ute på ön ligger tre eller fyra träd nedtagna inför utbyggnaden av huset och våra två gamla motorsågar har tagit pension så igår var vi och köpte en ny. Mycket jobb blir det att ta hand om det men det lär ju bli en hel del ved som är bra att ha till höstens sköna brasor i kaminen.
Ha en bra dag och njut av våren var ni än är!

27 kommentarer:

Villa Nian sa...

Det är härlig tid när allt vaknar till liv igen. Värmen har inte riktigt velat komma till oss men den värme vi fått räcker väl till för att det ska grönska och det är skönt!

S o F sa...

Tack för en fantastisk vårgrön bild.

"Grönt är skönt" är verkligen ett uttryck som man kan ta till sig nu.

Ha det gott!

Humlan sa...

Vilken underbar bild! Vilken underbar grön färg på grönskan!

Visst är det lite tråkigt att behöva ta ner träd, men skönt sedan när man får njuta av värmen som träden ger.

Kramar!

Anonym sa...

Hej och glad vår :D
Jag ser att även du lyckats fånga den gröna färg som endast hör våren till. Har många gånger tänkt att det måste vara fel på kameran, men vårgrönskan har ju den här "giftiga" gröna nyansen. Härligt:D

Vill även säga att tack vare den envisa kylan, så har vi fått njuta av alla vårblommor ovanligt länge i år. Här har tulpaner, vårlök, snödroppar, scilla, narcisser och sippor blommat i en månad nu tror jag. Ja snödropparna har kanske gett upp nu men då kommer trädens blomning och den är inte sämre den. Har en doftpil på gården som sprider den underbaraste parfymdoft du kan tänka dig.

Ha en skön sommar hälsar Evy i Västergötland

Tankevågor sa...

Villa Nian - För ovanlighetens skull verkar det som vi haft varmare än er där nere nu ett tag. Men det ändrar sig nog snart och blir som vanligt.
Kan tänka mig att ert kattgäng och ni har det härligt nu i all grönska som kommer.



SoF - Ja grönt är verkligen skönt nu och det blir grönare för varje dag som går. :-)
Ha det gott du med!


Humlan - Jag är inte så pigg på att ta ner träd i vanliga fall. Men här fanns det inget val. De stod för nära huset som ska byggas ut. Men visst är det typiskt att båda våra gamla motorsågar bestämmer sig för att gå i pension just i år! ;-)
Kram!


Evy - Ja vi har fått njuta av våren länge vi också för nätterna har i alla fall varit så kyliga till nu. Men nu har den där värmen funnits ett tag....den där som gör att man kan sitta ute på kvällarna och då njuter jag i fulla drag.
Det där med doftpil lät fint! Måste googla på den och se hur den ser ut.
Ha det gott!

bettankax sa...

Grönt, skönt draperi..härligt foto! :)

Annika sa...

Vilken otroligt vacker bild av trädet jag ALLTID saknar. Underbara björkar.
Ja, nu har ni väl er allra vackraste tid hemma...
TACK för att du plåtar och lägger ut.
Stora kramar!!

UllaMona sa...

Jag gillar den vårgröna färgen...nu har våra björkar fått "musöron" tack vare Ryssvärmen.
Jag ska upp till vår stuga (om vägarna är farbara pga vattenflödena i fjällen)vi ska fälla en stor gran som tar bort en massa ljus.

SV:Det finns jättebra beskrivningar på sockar...jag har lärt mig denna konst i vinter efter idogt läsande och ...tandagnisslan.
Kram

alegni sa...

tack för komplimangen om vårt kök. jodå, vi är väldigt nöjda själva också.
vilken ljuvlig björkbild. fast jag tror inte min björkpollenallergiska son skulle tycka som jag ;)
ha det gott i solen!
h. ingela

Eleonora sa...

Ja vet du Lisbeth, ja håller med dig om att JUST NU är grönt en favoritfärg. På 2 dagar och i +23 grader har alla träder blir vackert gröna!

Vilken lycka för din lilla gullunge att hon kan få leka ofta på junibacken! Där är så fantastiskt mycket fint för både barn och vuxna!!!

Va spännande med att utbyggnaden nu har startat. Blir kul att få följa med i det projektet.

Ha det gott och stor kram

Anonym sa...

Grönt är bäst.

mossfolk sa...

Alldeles fantastiskt grönt har det blivit. Din härliga bild illustrerar verkligen det!
Och visst är det sjöodjur på bilden i inlägget nedanför. Går ju inte att ta miste på :)

Inger sa...

Nu far jag hemlangtan igen. -- Inger

Tankevågor sa...

Bettankax - Precis den tanken hade jag när jag såg björken. "Vilket grönt draperi" :-)


Annika - Björkar är såååå vackra och visst kan jag tänka mig att du längtar efter dem också. Visst var du i Umeå, "Björkarnas stad" i somras eller hur?
KRAMAR i massor till dig!!!


UllaMona - Hoppas ni tar er dit och att vattnet har sjunkit undan till dess! Ja du...LÄSKUNNIG är jag så jag ska nog försöka mig på det där. Om jag börjar nu så kanske jag kan få ihop ett par sockor till i vinter. KRAM ;-)


Ingela - nej det är inte lätt med alla allergier nu! Köket blev ju jättefint. Vi behöver fixa ett nytt här med men det har halkat ner på prioriteringslistan nu pga av annat.


Eleonora - Visst är det underbart!! Jag vill bara vara utomhus. Igår blev det picnic på skeppsholmen och jag njöt verkligen av att kunna sitta ute på kvällen. :-)'
Junibacken är verkligen jättemysigt. :-)
KRAMAR till dig!


Allt är konstigt - Förvånar mig inte alls att du tycker. ;-)


Mossfolk - Kul att du också såg sjöodjuren! Visst har allt det här gröna gått fort nu! Härligt!


Inger - Björkar är väl bland det svenskaste som finns....så mycket förknippat med vår svenska natur. (finns såklart på andra håll i världen också) Förstår att du längtar.

Bloggblad sa...

Det är ljuvligt. Men för första gången har jag förstått att jag inte längtat så enormt som alla andra. Jag tyckte snön var mysig i både sol och dis.

Nu är det för varmt i solen, blåsigt i skuggan, gräsklippare som avlöser varandra... frön som inte är sådda, växter som inte är planterade, för de är inte ens köpta än!!!

Men det är inget kul att göra fint ute när det är kökskaos i hela huset inne.

Tankevågor sa...

Bloggblad - Inte jag heller! Jag njöt verkligen av vintern jag med. Men på slutet längtade jag mest efter att isen skulle gå upp för den höll i sig väldigt länge.
Vårt bygge hade kunnat komma igång mycket tidigare om det inte varit för isen.
Förstår att ni har lite kaos med köket nu. Men det kommer att bli jättefint till slut. Håll ut!
Om jag vore du skulle jag flytta ut i trädgården nu. Åk och köp de där plantorna så blir det säkert roligare! :-)
Lycka till med köket nu!

Christina sa...

Underbar bild på det skira gröna...det är verkligen en speciell färg som du har lyckats fånga så fint.
Här har häggen inte slagit ut än, men snart så :)

Tankevågor sa...

Christina - Häggen har som sagt slagit ut och syrenerna har stora knoppar. Såg till och med en vacker kastanj på Skeppsholmen som också hade stora blomknoppar.
Härligt i naturen just nu när allt vaknar till liv! :-)

Eleonora sa...

Underbar, underbar pingsthelg vill jag önska dig där ute på ön. Kram

Tankevågor sa...

Eleonora - TACK snälla du! Det ÄR helt underbart här ute ska du veta! :-)
Önskar dig en lika härlig fortsättning på helgen du med! KRAM!!!

Eleonora sa...

Vilka underbara varma och soliga dagar vi har haft! Förstår att ni njuter i fulla drag ute på ön. Och som gjort för att bygga ut huset nu när vädret är torrt. Men regn skulle ju komma och i natt har det hänt. Hoppas det gick bra med bygget så att inget blev förstört.

Ha det så skönt och gott. Kram

Tankevågor sa...

Eleonora - Här var det sommar igår! :-) Nattens regn gjorde inget för bygget är bara i sin början än. Träd som tagits ner och en grund som börjar ta form.
Ganska mycket att ta hand om....skulle vilja vara ledig nu och följa det hela på plats. Men vi åker ut hit så ofta vi bara kan.
Ha en skön söndag! Kram!

Lena sa...

Här slog häggen ut häromdagen... det känns verkligen att allt händer nu. Det vill till att hinna med. Hoppas du hinner njuta även om det är terminsslut, med allt vad det innebär.

Tankevågor sa...

Lena - Ja nu går det fort. På vägen hem från skärgården i går såg jag massor av gullvivor och mandelblom som blommade. På ön höll liljekonvaljerna på att slå ut...
Hoppas du också hinner med att njuta! SNART är det sommarlov! :-)

Anonym sa...

Grönt är skönt. Jag tittar ut och njuter av allt det gröna med allt det vita/rosa fina på. Våren är verkligen en underbar årstid som kommer med hopp och glädje.

kramen
Li-Ma

Klimakteriehäxan sa...

Grönt är verkligen bäst just nu!
Fin bild!
Måste passa på och peka på att Darling sänds ikväll igen i tv. Jag skrev om den i jan. och då hade då missat den!

Tankevågor sa...

LiMa - Ja det är verkligen en underbar tid på många sätt. Jag njuter för fullt. :-)
Men kom just på att jag glömt en sak....har inte köpt någon klänning till avslutningen! Suck!
Måste nog en sväng till London... ;-)
Hänger du med?
KRAAAAM!


K-häxan - Men TACK för tipset!! Vilket minne du har. Jättebra att du tipsade mig....hade missat den annars. Ska spela in den. Hinner inte med någon TV i kväll.
Tack igen!