tisdag, juli 01, 2008

Damen i fönstret ... och sommaren på TV

Där i fönstret på söder sitter en vacker dam och jag kan inte låta bli att fantisera kring de som bor där inne. Vart fick de tag i damen? Någon antikaffär eller är hon en ärvd kopia av någon gammal släkting? Jag gör nästan alltid så här när jag vandrar förbi fönster. Kan inte låta bli att fantisera ihop historier kring de som bor där inne. Eller om jag ser en vacker balkong med blommor någon tidig morgon, då kan jag tänka ihop något kring de som kanske ska äta middag på den balkongen på kvällen. Så där håller jag på.

En annan fundering som kom i går var den att det var tomt utan någon fotboll på TV nu när EM är slut. Jag är en person som faktiskt inte tittar på TV speciellt mycket under året som går. Trots att det här hemmet har flera apparter så är det just ingen som ser på TV förrän kanske sent på kvällar och nätter. Då blir det oftast någon inspelad film.
Jag är verkligen ingen TV-människa och mina arbetskamrater berättar om än det ena och än det andra som de sett eller serier som de följer och jag är hopplöst akterseglad och vet inte vad de talar om. Jag föredrar nog att lyssna på musik och lyssna på olika program på radion. Lite lagom nördig så där.

Men så kommer sommaren och då blir det helt annorlunda. Då sjungs det uppe på Skansen, det fixas i sommartorp, Ernst smeker olja på sparrisen och det mördas hej vilt i den lilla engelska byn Midsomer. Ganska skön blandning som hör sommaren till tycker jag. Men man kan ju faktiskt undra om det finns några kvar att ha ihjäl i den där byn Midsomer?



10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Visst är det kul att fundera så där... gör jag ofta om hus, jag tycker att hus kan se ut som om de är lyckliga, sorgsna, malliga, blyga... ja, allt.

Eftersom jag stickar så bra vid teven, blir det ett och annat program. Denna sommarens glädje blir Berlinerpopplarna... tyckte att första delen var ljuvlig. Repris i kväll...

Inkan© sa...

Damen ja--- jag har sett den och funderat precis som du och sedan börjat fantisera...allt är möjligt när man flanerar i vår stad. Och söder är en källa till romaner!

Inkan© sa...

Angående bloggblads kommentar om "Berlinerpopplarna" :

Tänk jag vågar inte titta!
Jag fick boken från Norge när den kom ut där och jag tog den till mitt hjärta. Och jag fick både bilder och känslor som är så kopplade till min läsning av romanen och jag är så rädd att få min upplevelse förstörd.
På film kommer ju bara vissa delar med. (tyvärr)

Bok nr 2 efter Berlinerpopplarna, 'Eremitkräftorna' - är lika fängslande...

Morgondimma sa...

spännande med små fantasitriggande detaljer. Grannhuset hade en "jättespindel" på taket men den är borta nu, jag vet fortfarande inte vad det var egentligen.

Linda sa...

Ja, den där Ernst :)

Vi pratade faktiskt om Midsomer på jobb idag, om det fanns så många kvar att ha ihjäl. Men det fylls väl på med nyinflyttade, fast det vete katten om jag vågat flytta dit efter alla mord :)

Det är alltid så tomt efter stora mästerskap, men som tur är så blir det en härlig augusti med massor av OS :)

Anonym sa...

Jag är nog lite så att jag också funderar om både det ena och det andra när jag går förbi hus och boningar på främmande mark. I samhället där jag bor vet vi oftast vem som lever i husen och hur deras familjer ser ut. Allt är på gott och ont

Hedgren sa...

Typiskt kvinnligt, tror jag, det där fantiserandet... Jag brukar fantisera över vart människor jag möter är på väg, ska de hem och ta en fika?Vad har de i kassen? Osv. osv. Maken tycker jag är helknäpp!

Ang. Midsomer så får de gärna fortsätta ha ihjäl varandra, så vi får ha kvar programmet! =0)

Tankevågor sa...

Bloggblad - Visst kan hus kännas som om de har olika uttryck det tycker jag med.
Lyssnar du på sommarpratarna på radio? Då skulle du kunna sticka dsamtidigt ju? Popplarna spelar jag in....ska se flera avsnitt ihop. Vi får se om de lever upp till boken.



Inkan - Har du också sett henne?! :-) Ja då vet du att hon har sitt fönster på Fjällgatan. Har inte läst Eremitkräftorna än men det ska jag också göra.



Morgondimma - Spindel?! Synd att du aldrig hann fråga varför? Men de kanske bara gillar spindlar så där i största allmänhet. :-)



Lindalotta - Ernst han svänger sig med både ord och olivoljor lika elegant som han målar väggar och bygger bord! Vilken man eller hur? ;-)
Mmm, snart är det OS förstås.



Gunnel - Så är det såklart att bo på en mindre ort. Det känner jag också igen. Men trots att vi är många i den här byn så känner man sina närmaste grannar i alla fall och det är skönt tycker jag.



Hedgren - Ha ha ha ...kul att du är likadan! :-)
Det är nog som Lindalotta skrev att Midsomer har en väldig inflyttning av folk och det är ju tur så att programmet kan fortsätta.

Anki sa...

Tack för besöket hos mig!
Jag har ägnat en stund åt att läsa kloka ord här och att se på vackra bilder. Jag kan inte mer än instämma; Stockholm är unikt och vackert!

Men du, Midsomer är väl egentligen som ett län, ett county? Således kan de fortsätta att mörda två-tre människor i varje avsnitt många gånger än. Det hör sommaren till ;)

Tankevågor sa...

Anki - Vad kul att du hittat hit! Du har såklart alldeles rätt i att Midsomer är ett county ananrs skulle väl befolkningen vara slut nu. Men håll med om att det ändå är en strykande åtgång på dem! ;-)