tisdag, juni 06, 2006

Sorgligt

Förlåt att jag inte har svarat på alla härliga kommentarer i mitt förra inlägg om sjöodjuret. Det har sin förklaring som kommer nu. Vi åkte äntligen ut till ön i fredags efter att ha tillbringat så många helger i Dalarna. Solen glittrade i havet. Skärgården var så vacker som den bara kan vara så här i början på sommaren. Allt var så välbehövligt avkopplande och fridfullt. Själens batterier skulle laddas och ön tog emot oss med häckande sjöfåglar och knoppande Liljekonvaljer. Kattgänget och vår hund Cyrano var som kalvar på grönbete som vanligt. Men sen plötsligt vände allting. Precis som när vinden slår om så vände också livet. Vår älskade vovve började harkla och försöka kräkas upp något. Så har han gjort förut när han hjälpt till att bära ved eller lekt med någon pinne och fått stickor i sig. Men eftersom vi alldeles nyligen hade en kattfröken som kräktes efter att ha ätit påsklilja så var vi på vår vakt. Telefonkontakt med veterinären sa att det var bra att andningen funkade och att han drack och fick behålla det. Men sen ville Cyrano lägga sig ner och så fort han lagt sig reste han sig upp igen. Då fick vi bråttom. Vi måste från ön. Hem till något jouröppet djursjukhus. Han var som vanligt före oss nere i båten när vi kom ner med packningen. Han höll sitt huvud i mitt knä när vi åkte. Månen sken över havet och en av dessa underbart vackra juninätter hade tagit sin början. I bilen på Ljusterö packade jag in honom i bakluckan. Han fick ett extratjockt täcke att ligga på och inga väskor eller annat ställdes där. Tänkte att han skulle behöva allt utrymmet. Jag gav honom en kram och han verkade så nöjd med att ha kommit in i bilen. Det var natt men vi behövde inte vänta på färjan utan kom snabbt över Ljusterö till fastlandet. Någonstans i Åkersberga stod han upp och kollade som vanligt hur vi körde genom rondellen där det gick sakta. Vi pratade lite med honom och han la sig ner. Vi andades ut lite och tänkte att vad skönt att han kan ligga ner nu, han behöver vila. Jag kommer aldrig att glömma det ögonblick när vi var framme och jag öppnar bakluckan. Han ligger där alldeles livlös och stilla. Fortfarande varm och våt om sina tassar och ben efter sina bad. Någonting inom mig brast och det gör så ont. Min älskade lilla hund var död.
Veterinären konstaterade att han dött av magomvridning som tydligen är vanligt hos stora hundar. Det kan ha ett mycket snabbt förlopp och är livsfarligt. Hade vi varit hemma och inte ute i skärgården kanske vi hade hunnit men det är inte säkert sa de på djursjukhuset. Det drabbar stora hundar i olika åldrar. Ett visst samband mellan att just ha ätit och sen motionera hårt kan finnas. Men en Briard är en hund som hoppar, studsar, steppar och dansar sig genom livet......hur får man en sån att sitta still och smälta maten?
Vi lämnade honom på sjukhuset den natten. Vi ska få tillbaka hans aska så vi kan begrava honom ute på ön. Det var inte lätt att komma hem och se hans filt på golvet och hans matskålar i köket. Nu går vi omkring och är så bedövade av sorg. Vi saknar honom så otroligt mycket här i vår vardag. Hans buffar och kramar och hans ständiga närvaro har varit så självklar och nu är han inte hos oss längre. Vet inte om det går att förstå den saknaden och sorgen som man känner efter sin hund. Han har varit med i fotspåren inte bara där ute på ön utan ständigt med oss i ur och skur. Alltid har jag haft honom så nära. Jag kunde värma fötterna i hans päls under bordet när jag frös. Lägga handen på hans huvud när vi var ute och gick. Mötas av hans glädje i hallen när jag kom hem. När det har varit dagar som har varit svåra på något sätt och livet har varit extra trassligt, så har han stått för det där normala i livet. Någon som man ska ta hand om. En hund ska ut i alla väder och det är bra, en hund behöver ens omtankar och omvårdnad och det är också bra. Tillbaka får man en kärlek utan gräns, ett glatt viftande och glittrande hundögon.
Älskade Cyrano vår kram björn till hund vi saknar dig så!


Kärlek vid första ögonkastet. Cyrano 5 veckor.




Två månader



Med sin kompis Aramis




För alltid kvar i våra hjärtan

38 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

tårarna rinner nerför mina kinder..
saknaden efter ett älskat djur..
tomheten..
den villkorslösa kärleken och värmen ...

många många kramar till er...

Anonym sa...

Alla mina varma tankar till er! Lider med er! Känner sorg i hjärtat för eran vovvse!

Tankevågor sa...

Grodan: Tack för kramar! Kan inte fatta hur mycket tårar som finns här. Kram tillbaka!

Tankevågor sa...

Rita: Tack det värmer med din omtanke!

Bloggblad sa...

Å, så tragiskt. Jag har aldrig haft hund, men vet ändå att de blir familjemedlemmar.

Anonym sa...

Jag vet hur ont det gör att förlora hund. har varit med många gånger. Tankar går till er.

Cissi sa...

Vad sorgligt, och så chockartat det måste varit med ett så snabbt förlopp. Skickar en varm kram till er och till hundhimlen.

Humlan sa...

Här rinner också tårarna. Jag känner igen saknaden och du beskriver livet med en hund och allt det ger, så bra!
Många kramar till dig och familjen!

Anonym sa...

Säger NEEEEEEEEJ!!!!
Stackars er. Jag har nyss genomgått en traumatisk händelse men där slutatde allt bra. Kände hur allt knöt sig hos mig medans jag läste vad du skrivit. Du ska veta att nu kommer du och Cyrano att finnas hos mig i tankarna långt framöver.

Monica med yffen sa...

Å hjälp... Jag kan förstå din sorg fullt ut. Det finns inga bra ord en sån här gång - bara att din sorg måste ut och att han har lämnat dig mängder av fina minnen som du en dag kommer att kunna glädjas åt.

Massor av varma kramar härifrån.

Anonym sa...

Det var länge sen jag såg bilderna på honom när han var liten. Minnet av Cyrano kommer för alltid vara etsat i mitt hjärta. Han var ju så go. Vem ska jag nu vara hundvakt åt? Kommer att sakna honom. Snyft... Tänker på er.

Cornelia sa...

Så sorgligt, jag vet hur ledsen jag blev när vår katt fick avlivas. Och hon var ändå gammal och sjuk, så det var för att lindra plågan. Men så här oväntat, en frisk och glad hund... det är för sorgligt. Kram till dej!

Anonym sa...

Lilla syster, det ofattbara har hänt,vi är många här som är ledsna för er skull, ingen kan bära sorgen åt er,det blir ni tvungna att göra så gott ni kan.Men känn att vi är med er.
Gråten är själens tvättmaskin,så låt programmet gå klart.
Många kramar från syster o alla
här.

Anonym sa...

Kloka systrar i familjen Engström.
Finner inte några ord för det som hänt er. Livet kan vara så fruktansvärt hårt.
Nej måste till jobbet nu. Tvätta mig lite om ögonen. Om de är röda tror väl alla att det är rödvinet!
Love u

Gagga sa...

Så förfärligt! Freja är tredje hunden i mitt liv så jag vet hur det känns. Ingen trevlig inledning på er sommar. Skickar tröstetankar och varma kramar...

Anonym sa...

Här rinner tårarna med, måste kännas så tomt .
Stor kram till er!!!

Anonym sa...

Så fælt for dere. Har varit med om det samma selv. Miste en hund av magomvridning, det tok bare en time. Man blir så i sjokk og fattar inget. Kram til er. Heidi

Jubbe sa...

Jag beklagar sorgen! Cyrano fick ett väldigt hastigt och tragiskt slut i livet, men jag såg en lekande hund med änglavingar nyss. Det var nog Cyrano som lekte med sina änglahundvänner uppe i det blå.

KRAM J

Tankevågor sa...

Bloggblad: Ja det är sant. En familjemedlem som man delar sin vardag med har han varit.

Anne-Maj: Ja då vet du hur vi har det nu. Tack för omtanken!

Fröken Bokmal: Ja det blev en fruktansvärd chock att öppna den billuckan. Tack för din omtanke och kram tillbaka!

Humlan: Satt länge och försökte skriva till dig. Men jag ringer istället om det är ok? Kram till dig med.

Gunnel: tack snälla du för dina tankar det värmer!

Monica: Du är så klok och jag vet att du har rätt. Jag längtar till den dagen jag kommer att tänka de där härliga minnena och inte bara på hans sista timmar i livet...Kram.

Trucken: Vet att du också saknar honom. Han blev jämt så glad när vi svängde in på din gata med bilen och han förstod att han skulle till dig!
Kram

Cornelia: Ja han var en frisk och härlig hund mitt i livet som lämnade oss alldeles för tidigt. Kram till dig med!

Anonyma Pyret: Kära syster! Tårarna här räcker till många tvättar.....fattar inte att det kan komma nya hela tiden. Behövs så lite. Satt på Zetas trädgård och hörde plötsligt en hund skälla och vips så var mitt kaffe blandat med tårar. Kram

Rosvik: Trots klokhet och vissheten om att det kommer att bli lättare så just nu är det så tungt och otroligt tomt. Saknar honom så.. Kram

Gagga: Ja då vet du också vad vi går igenom nu. En älskad vän saknas så .
Tack för dina tankar och kramar! Du ska veta att de hjälper och tröstar! Kram!

New York: Kram tillbaka och ge dina en också härifrån!

Heidi: Vilken chock det måste ha varit för er också! Tack för din omtanke och kram tillbaka!

Jubbe: Åh vad du är go! En liten änglahund får mig att le! KRAM

danne sa...

londongirl: Jag beklagar verkligen sorgen. Jättestor kram.

Tankevågor sa...

Danne: Tack! Kram till dig!

Fria Foten sa...

Det här var verkligen tråkigt och ledsamt att "höra" och läsa.
Jag kan verkligen förstå din chock när du öppnade bagageluckan. Lilla gosehunden. Jag förstår att du saknar din fina hund. Jag har nog inte ord tillräckligt för att beskriva vad jag tänker och känner efter att jag läste dina ord.
Men vilken tur att Cyrano hade en sådan mysig matte i sitt liv....

Tankevågor sa...

Flaxa: tack snälla du för din omtanke! Vi brukade säga "sådan matte sådan hund" i vår familj....rufsiga, busiga, kan uppföra oss ibland och lever/levde på vår charm...;-)
KRAM

Fria Foten sa...

Kan inte låta bli att gå in och titta på bilderna på Cyrano. Vilken kille!
Gud vad man fäster sig vid djuren och deras personligheter.
Fritte har jag inte sett sedan 8 i morse, men krogarna i näheten har fotboll på storbild. Han kanske är där och tar en bira och kollar in matchen.Heja Sverige och djuren!!!

Anonym sa...

londongirl: hur har du det. saknar din närvaro i cyberrymden.

Tankevågor sa...

Flaxa: Ja det var en mycket speciell kille i mitt liv den där hunden! Går omkring med en värk av saknad i bröstet. Ser hundar överallt. Fritte verkar vara en riktig vandrare som är ute på sina stråk. Hoppas han kom hem till natten i alla fall.

Dny: Jag är här, bara lite mer tilltufsad en vanligt. Blev så väldigt glad över att få se dina NY-bilder. Helt underbara. Längtar tillbka dit. Varm kram från mig.

Stefan sa...

beklagar sorgen. har haft en katt och vet hur det är att mista ett älskat husdjur.

kram/Stefan

Tankevågor sa...

Stefan - ja då vet du hur tomt det blir. Tack och kram tillbaka till dig.

Klimakteriehäxan sa...

Å usch så sorgligt! Jag har mist en älskad hund så jag har en aning om hur du har det -det är svårt att förklara hur tomt det blir, hur personlig relationen är!

Anonym sa...

Att plötsligt och oväntat mista någon som står en nära är på gränsen till det ofattbara. Dock är just du kvar och alla dina kära och vänner är där för att ge dig sin kärlek. Dela med oss så hjälper vi varandra igenom det tunga svåra ofattbara.

Hang in there...Per

Tankevågor sa...

Klimakteriehäxan - Ja då har du också gått igenom det här. Tomheten och saknaden är så stor. Jag saknar just HONOM!!! Hans speciella personlighet och vår relation.

Per - Tack för dina ord! Jag vet att man ska dela med sig och att det då blir lättare. Just nu ser jag hundar hela tiden....Någon sa till mig att det finns längtan i dina ögon när du möter hundar på stan....Suck! Kram till dig!

Vi på Kantarellen sa...

Morgon och jag gråter redan... ska bättra mig!

Tankevågor sa...

Lilla Mamsen - KRAAAM från en snörvelmaja här med.

Nina sa...

Åh tårarna bara rinner. Jag vet hur du känner dig verkligen. Och jag måste ringa polisen nu.och få en trafikmålsanteckning..och jag vill inte gråta... torka torka torka.
Kramar i mängder

Tankevågor sa...

Lilla loppan - Jag FÖRSTÅR! Han var så fin din lilla vovve. Kram i masor till dig.

Mikusagi sa...

*kramar*
Det är hemskt att mista ett djur. Vi hade en hund i familjen som gick bort för några år sedan, men vi var beredda på det i alla fall. Många tårar den första tiden men nu minns jag honom bara som ett lyckligt minne, konstigt att det inte känns det minsta sorgligt längre.
Jag hoppas att det går bra för dig (^_^)
PS. Jag såg något program på TV där de sade att folk blir mer ledsna när hunden går bort än när en mänsklig familjemedlem går bort. Kan ligga något i det. DS.

Tankevågor sa...

Mikusagi - Sorg är väldigt knepigt. Man vet mycket om det men när man drabbas så kan det ändå kännas så svårt. Att en hund som är en familjemedlem kan lämna en stor saknad efter sig är helt klart. Jag saknar honom så otroligt mycket. Det ska väl bli bättre, men fortfarande känns tomheten stor i alla möjliga vardagssituationer. Min krambjörn är borta.
Tack för dina vänliga ord och kram tillbaka!

Kesu sa...

Oj, oj, på dagen tre år efteråt läser jag det här inlägget. Utan att ha läst övriga kommentarer. Du beskrev det så vackert, jag såg månen, hans blick och kände värmen när du kramade om honom.

Så förfärligt att hitta honom så där plötsligt. Precis som du skrev om vinden. Jag är alldeles tagen. Nu måte jag ner och krama Lelle R och snora lite i hans päls.