lördag, februari 08, 2014

Är det inte lite väl grått nu?



Det känns som jag behöver lite färg i tillvaron och då kommer jag att tänka på en bukett Dahlior som jag fick i somras. Den doftade så gott av dillkronorna som var nedstuckna i buketten. 
Vet ni att jag älskar vinter och snö.....men nu ger jag faktiskt upp. Den här vintern vill liksom aldrig komma igång. Den lilla snö vi har fått har smält bort. Stan var så vacker när den låg inbäddad i snö men underbart är kort. Vid den här tiden brukar jag sucka över att människor tror att det ska bli vår och alla som går och längtar efter den. Man vet ju att vintern är kvar hela mars och in i april många gånger. Men nu kan jag inte låta bli att längta jag också.

Rosendals trädgård har öppnat och på Ulriksdals Slottsträdgård kan man köpa årets första penséer och plocka tulpaner i deras självplock. 
För att inte tala om isarna på havet.....det finns ingen is. Ni som känner mig vet ju vad jag tänker om båtar som ligger upptagna på varvet när det är så här. Jag vill ha min båt i sjön....helst NU med en gång! 

Drömmer om att få vara ute på lilla ön men under tiden jag väntar på det får jag väl hitta på något i den här stan så länge. 
I kväll blir det Rikard Wolff på Kungliga Operan. En ganska oväntad kombination....många röster har jag hört i det vackra huset men aldrig hans. Det ska bli spännande. 
Hur gör ni för att få mer färg på tillvaron? 

17 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag köper ett gott valnötsbröd på bageriet i Slöinge .., sätter en blandad bukett tulpaner i fina tillbringaren som jag fick av exets fru ..., tar in körsbärskvistar som kommer att blomma om nån vecka eller så.
Och så tänder jag ljus.

Tankevågor sa...

Elisabet - Ja det är precis så man får till vardagsnjutningen. :-)

mossfolk sa...

Mycket levande ljus. Tulpaner. Byter vintergardiner mot vårgardiner. Lägger på en vårduk. Spanar efter, och fotograferar, minsta vårtecken... Lyssnar på fågelkvittret som tilltar dag för dag. Byter ut halvvissna begonior mot pelargoner. Tittar på klockan var morgon och eftermiddag och gläds åt att dagarna blir längre.
Ungefär så.

bettankax sa...

"Bright-light-lampan" tänds varje morgon. Den står i köket från november och fyra månader fram, och vräker ut härligt ljus. Den hjälper mig att vakna och förhoppningsvis piggna till. Levande ljus gör mig sömning och försätter mig i en mys-känsla som inte ger den effekt jag behöver, dvs mycket LJUS!:)
Sen såklart alla små detaljer, som byte till ljusa textilier, forsythiakvistar, vide mm

Tankevågor sa...

Mossfolk - Fågelkvitter är helt magiskt så här års. Har lyssnat på koltrasten flera dagar nu den här veckan. Pelargonerna har jag spanat in på Ulriksdals Slottsträdgård....de är på gång! :-)


Bettankax - Har du en sån där lampa med musik/ljud också som ökar med ljuset på morgonen eller? Forsythiakvistar lät härligt.....ska nog ta och skaffa mig några jag med.


Klimakteriehäxan sa...

Blommor (mest tulpaner) står för färgen så här i februari! Och så får jag rätt många glada kommentarer när jag har mina glasögon med röda bågar ...

Klimakteriehäxan sa...

Men koltrasten väntar jag fortf på! Det är klangfärg det!

Humlan sa...

Vilka fina blommor! Just nu har jag en tulpanbukett som bara blir större och större... den är för stor för Aalto-vasen!
Annars laddar jag för Syfestivalen i helgen, där ska jag tanka färg, form, inspiration, social samvaro och kanske ett och annat garnnystan.

Kram

Tankevågor sa...

K-häxan - Ååh vad fint med röda bågar....det måste du vara jättesnygg i och jag förstår att du får glada kommentarer och säkert komplimanger :-)


Humlan - Men klarar du doften på tulpaner nuförtiden??
Lycka till i helgen med syfestivalen....den kräver sin kvinna! ;-) Kram


Annika sa...

Ni har verkligen haft en usel vinter hemma. Måste ha varit den sämsta på år och dag.
Förstår om du är less.
Vi har haft mkt kallare och snöigare än ni, och det är ovanligt.
Färg, ja jag köper tulpaner varje vecka under vintern.
;en ja, vi har ju lite fler soltimmar än ni också så jag brukar aldrig tycka att det blir direkt jobbigt.
KUL att du skriver igen!!!
Massor med kramar!!!

Tankevågor sa...

Annika - DU vet ju hur mycket jag egentligen älskar vintern....men det ska vara riktig vinter, med snö och kyla. Det här är jag less på nu. Bäst- före -datumet på den här vintern känns förbrukat nu. Det är tur att jag gillar regnsmatter mot fönsterrutor och att alla nyanser av grått egentligen är ganska vackert det med. ;-)
Massor av kramar till dig!

Humlan sa...

Jag har blomstervasen i fönsternischen, då känner jag inte doften... sen är de rosa och det brukar vara de gula som är "värst", men något gör att jag är rätt hostig och näsan rinner, men vem vet om det är virus eller allergi? (Vad gör man när man får en så fin bukett, jag kan ju inte slänga den!)

Jag laddar för lördagen, sedan kommer jag väl vara utslagen några dagar... men det är det värt!
Kram

Tankevågor sa...

Humlan - Ja jag har också en känsla av att de gula tulpanerna doftar mest. Ha det så roligt i helgen! Jag siktar in mig på "Allt för sjön" och trädgårdsmässorna när de kommer. :-)
Kram

Hanneles bokparadis sa...

Vinterviken tycker jag är underskattad, fin trädgård och mat där också. Jag har blivit mer intresserad av böcker...

Tankevågor sa...

Hannele - men det har du väl alltid varit? Intresserad av böcker alltså. ;-)

Miss Upsey Daisy sa...

Vara utomhus.. ta hand om mig... och blommor här med..

Tankevågor sa...

Miss UD - Ja det är ett bra recept mot det grå. Jag kommer som väl är alltid ut eftersom hunden ska ut på promenader. :-)